Feb 28, 2019

BTS stärker sitt kompetenserbjudande inom rekrytering, utveckling och befordran av medarbetare

STOCKHOLM, SVERIGE - BTS GROUP AB (publ), ett världsledande företag inom strategigenomförande, vidgar sitt erbjudande genom förvärv av Polaris Assessment Systems för att kunna erbjuda tekniker och tjänster för kandidatutvärdering och intervjuer samt metoder som ger kunderna möjlighet att effektivt kunna rekrytera, utveckla och befordra medarbetare.

Genom förvärvet vinner BTS två affärsfördelar; dels möjligheten att erbjuda branschledande tjänster i ett för bolaget nytt marknadssegment värt cirka 2 miljarder USD globalt, dels knyts tre inflytelserika experter inom detta marknadssegment till bolaget.

Förvärvet omfattar en mindre kontant ersättning samt nyemitterade BTS-aktier motsvarande 0,1 MUSD i utbyte mot rättigheterna till Polaris affärsverksamhet, tillgångar och lösningar.

"Det är allt viktigare för företagsledningar att skapa tydliga förväntningar vad gäller ledarskap och önskvärda beteenden bland medarbetare för att säkerställa att företagskulturen och den strategiska utvecklingen går hand i hand. Ett bredare erbjudande av utvärderings- och intervjulösningar kommer att hjälpa våra kunder att säkerställa att förväntningarna genomsyrar hela deras medarbetarprocess”, säger Jessica Parisi, VD och koncernchef, BTS USA.

"De tillkommande tjänsterna blir en naturlig följd av BTS växande erbjudande av olika former av medarbetarutvärderingar. Polaris branschledande modulbibliotek stärker BTS förmåga att snabbt kunna utforma mycket kundspecifika lösningar, vilket snabbar på utvärderingsprocesserna flera veckor”, säger Sandra B. Hartog, Ph.D., Partner och chef för Global Assessment vid BTS.

Brad Chambers, Ph.D. kommer att ansluta sig till BTS Assessment som senior teammedlem. Brad har djup erfarenhet av att utveckla kvalitetssäkrade urvalssystem för några av världens ledande organisationer. Brad var COO på Polaris och dessförinnan var han Assistant VP vid Aon Hewitt.

"Vi är glada över att ansluta oss till BTS-familjen. Vi ser fram emot att börja samarbeta med en så begåvad grupp kollegor som alla strävar efter att skapa värde för sina kunder. Tillsammans kommer vi att kunna erbjuda fler resurser och lösningar till våra kunder och vi tror att BTS kommer att vara en fantastisk miljö för våra medarbetare att växa och utvecklas i, både personligen och professionellt”, säger Brad Chambers.

Neal Schmitt, Ph.D., kommer att verka som BTS-rådgivare. Neal är författare till ett flertal böcker, tidskriftsartiklar och rapporter inom området rekryteringsutvärdering och han är därtill mottagare av 15 olika utmärkelser. 2016 mottog han Award for Distinguished Service to Psychological Science från American Psychological Association.

John Arnold, Ph.D., kommer också att medverka som BTS-rådgivare. John är grundare av Polaris och medgrundare till HR Strategies som förvärvades av Aon Consulting. Vid Aon var John chef för konsultverksamheten i USA.

Sandra Hartog
Partner and Head of Global Assessment at BTS
Office +1(347) 689-6839
Cell +1-917-482-5465

08-587 070 02

BTS är ett tjänsteföretag med huvudkontor i Stockholm med närmare 700 medarbetare vid 37 kontor i sex världsdelar. Vi fokuserar på individerna när organisationer ska genomföra strategiförändringar och arbetar med ledare på samtliga nivåer för att hjälpa dem att fatta bättre beslut, gå från beslut till handling och leverera resultat. Vi är övertygade om att man lär sig bäst genom egna erfarenheter. Under 30 års tid har vi skapat engagerande och effektfulla program med en djup och bestående inverkan på deltagarna och deras karriärer. Vi inspirerar till nya sätt att tänka och stärka de kritiska
förmågor som medarbetare och ledare behöver för att skapa bättre affärsresultat.
It’s strategy made personal.
Våra tjänster möter en rad olika kundbehov, däribland: Strategigenomförande, Ledarskapsutveckling, Assessment för urval och utveckling, Affärsmannaskap, Utveckling av säljorganisationer, Coaching samt Digitala tjänster och evenemang med verktyg för genomförande av förändringar.
BTS är partner till närmare 450 företag och organisationer, inklusive fler än 30 av världens 100 största multinationella företag. Bland våra största kunder återfinns exempelvis: ABB, Chevron, Coca-Cola, Ericsson, EY, HP, Mercado Libre, Salesforce.com, SAP, and Tencent.